سرخط خبرهای سازمان

معرفی کتاب: بخشودن ( ایو گارارد-دیوید مک‌ناتون)

عنوان:بخشودن

زیر عنوان: هنر زیستن (در نسخه اصلی کتاب)

نویسنده: ایو گارارد، دیوید مک‌ناتون

مترجم: خشایار دیهیمی

سال نشر: ۱۳۹۲ (چاپ ۱)

ناشر: نشر گمان

تعداد صفحات: ۲۴۰ صفحه

قیمت: ۱۱۰۰۰ تومان

 

 

تصویر جلد اصلی:

 


 

به پیشنهاد و معرفی :دکتر الهام فخاری (رییس منطقه تهران سازمان عدالت وآزادی ایران اسلامی)

کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای که خشایار دیهیمی، برگرداننده‌ی چیره‌دست و روان‌نویس به چاپ رسانده، دومین نوشته از مجموعه‌ای با عنوان “هنر و تجربه‌ی زندگی” است که از سوی نشر گمان پیگیری و منتشر شده‌اند. کتاب برای نخستین بار و در سال ۱۳۹۲ به چاپ رسیده، شمارگان آن ۱۷۰۰ نسخه و بها ۱۱۰۰۰ تومان درج شده است. نوشته دارای ساختاری بخش‌بندی شده دربردارنده‌ی پیشگفتار، و شش فصل است که البته بخشی پایانی برای مطالعه بیش‌تر هم دارد.

به باور دیهیمی فلسفه با همه‌ی ابهت و ابهامش، و با این که برای بیشتر مردم هاله‌ای ویژه و شاید ترسناک دارد، شامل مهم‌ترین زیرساخته‌های بهبود زندگی آدمی است. دیهیمی در پیشگفتاری که درباره مجموعه نوشته، روشن می کند که در این نوشته‌ها مراد از فلسفه، رشته‌ی تخصصی و نظری-انتزاعی نیست، بلکه “دوستداری حکمت” و “میل به حقیقت” است که همه‌ی آدمیان در زندگی خود به آن می پردازند. آنچه دیهیمی در پی ساده و خواستنی کردنش بوده، فلسفه، تلاش آگاهانه‌ی آدمی برای پی بردن به چیستی، چگونگی و چرایی‌هاست. از این رو می‌توان گفت بخشی از زندگی همگان را ساحت فلسفه تشکیل داده، گرچه به نسبت میزان پرسشگری و سطح تحلیل میان افراد تفاوت وجود دارد. تلاش دیهیمی و نشر گمان با توجه به خطر مسائلی همچون تعمیم‌های فردی و اجتماعی، چیرگی فناوری بر زندگی‌ها، راهبردهای کلیشه‌ای در حوزه‌های فردی، خانوادگی و اجتماعی، و معاف شدن افراد از اندیشیدن در شتاب روزافزون رسانه ها صورت پذیرفته است. امروزه ما در معرض تهدید ساده‌انگاری، پذیرش اطلاعات در شتاب فناوری، کم‌چون و چرا زیستن، و کلیشه‌ای مدرن و فرامدرن شدن هستیم. شتاب خودساخته زندگی امروزین ما را از پرداختن به رنج‌ها و شوق‌ها، سرخوردگی‌ها و کامیابی‌ها، نگرانی‌ها و دلگرمی‌ها، چراها و چون‌ها بازداشته است و دیهیمی در این نوشتار می‌خواهد از این شتاب با فراهم کردن برگردان نوشته‌ای آموزنده و تامل‌انگیز درباره “بخشودن” به نفع خِرَد و درنگِ آگاهانه بکاهد.

در فصل نخست به چیستی بخشودن و تفاوت تعریف‌ها از این کنش پرداخته شده است. برای این هدف به تفاوت افتراقی بخشودن با واژه‌هایی مشابه و سازه‌هایی نزدیک اشاره می‌شود. آیا بخشودن کنشی آسمانی و مقدس است؟ آیا بخشودنِ مردمانی که آگاهانه، با ترفند و برنامه به دیگران آسیب می رسانند، بیگناهان را آزار می دهند و می کشند، و دانسته خشونت پیشه کرده‌اند ستمی فزونی‌یافته نیست؟ در این بخش پذیرفتن صادقانه این که هر یک از ما هم تجربه جفادیدگی و هم پیشنه‌ی جفاپیشگی داریم، به عنوان اصل اولیه از اهمیت برخوردار است. از سویی ناهمانندی بخشودن با شفابخشی، خیرخواهی، آشتی و بی اعتنایی مورد توجه قرار می‌گیرد. همچنین یک روند تاریخی در ادیان و مذاهب مورد بررسی قرار گرفته است.

در گفتار دوم برای نپذیرفتن بخشودن برهان‌پردازی شده که احترام به قربانی از ان جمله است. نویسنده به این موضوع به روشنی اشاره کرده که بخشودن همیشه به عنوان اصل پذیرفته و غالب نبوده است. در بخشی از این گفتار گفته می شود خشم گرفتن و آزرده بودن نقیض بخشودن نیست، ولی آرزوی صدمه دیدن و بدخواهی نافی بخشودگی به شمار می رود. در این گفتار هم روندی تاریخی مورد بررسی قرار گرفته است.

در گفتار سوم یافتن راه سوم و روشی میانه مورد بحث قرار گرفته است. در این راستا به فهم علت‌های خشونت و آزار، فراتر رفتن از تعرض (نه نفرت نه بخشودگی بلکه روبرگرداندن و نادیده گرفتن)، و آشتی و سازش پرداخته می‌شود.

گفتارهای چهارم، پنجم و ششم برهان‌پردازی در تایید بخشودن است. در بخش نخست(گفتار چهار) به رویکردهای روان‌شناختی، در گفتار پنجم با پاسخ به نقدها، و گفتار آخر در پرداختن به استدلالهای بیش‌تر جامعه‌شناختی توجه شده است. پیوست پایانی پیشنهادهای نویسندگان برای آگاهی بیشتر را در بردارد و سیاهه‌ی اشاره‌ها(منابع) در آخر آورده شده است.

“بخشودن” نوشته‌ای است که در شرایط کنونی جامعه‌ی ایرانی و نیز با توجه به چگونگی و چرایی ایفای نقش در جامعه جهانی بایسته و ارزنده است. توجه به هر دو سوی منفی و مثبت بخشودن، و فراتر رفتن از پندهای قدیس‌وار سبب شده به “بخشودن” به عنوان کنشی در جهان راستین و با توجه به همه سویه‌های شناختی، عاطفی-هیجانی و رفتاری و برخاسته از بافت گروهی پرداخته شود. این نوشته در کنار خوانش “فلسفه‌ی ترس” لارنس اسوندسن که از سوی دیهیمی برگردانده شده و نشر گمان چاپ کرده، می‌تواند ما را در رسیدن به هدف جهانی بهتر برای همه آدمیان یاری کند. چنین بادا./

 

یک نظر

  1. ضمن ارج نهادن به زحمات نویسندگان و مترجم چیره دست این اثر مهم بنظر حقیر فصول کتاب به تدریج و با نظم خاصی در دلایل قبول یا رد عمل بخشیدن و نفرت پیش میرود ولی در نهایت موضوع به نتیجه واحی نمیرسد به عبارت بهتر نتیجه گیری از کتاب و اینکه بالاخره تکلیف مخاطب کتاب در نهایت چه خواهد بود به خود مخاطب واگذار می شود در حالی که می بایستی نویسندگان اثر خودشان نیز به یک جمع بندی کلی میرسیدند که در چه مواردی بخشیدن خوب است و در چه اموری نبخشودن و یا حالت بینابینی پیشنهاد می گردد که این کار صورت نگرفته است- موفق و پیروز باشید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا