سرخط خبرهای سازمان

گرانی کاغذ و ایجاد دست انداز برای فرهنگ و نشر؛ سعید فرجی

دولت و وزرات فرهنگ و ارشاد با پایین آوردن قیمت کاغذ به داد مطبوعات و رسانه های مکتوب برسد

 

سعیدفرجی، عضو دفتر سیاسی سازمان عدالت و آزادی

 

هر از گاهی در دنیای فرهنگ و مطالعه، آمارهایی از وضعیت بحرانی و بسیار پایین مطالعه در کشور اعلام می شود. در کنار این آمارها، معمولا نوک حملات به بی توجهی مردم به غذای روح بشری، کتاب و مطالعه، می رود و نتیجه گرفته می شود که «مردم» دنبال روزنامه و کتاب نیستند. هرچند با این نگاه و مخصوصا بعد از مستولی شدن شبکه های مجازی بر خانواده ها، مطالعه ها پایین آمده است؛ اما در آمارهایی دیگر و در توجه به دردل های مردم و علی الخصوص عاشقان مطالعه و روزنامه خوان ها، گرانی کتاب و مجلات را علت اصلی پایین آمدن مشاهده می کنیم. برخی دیگر از آمارها اعلام می دارد که معمولا در مقاطع خاصی مانند نمایشگاه های کتاب که با تخفیف ها همراه است، نیل نسبی مردم به سمت مطالعه آثارِ خوب هنوز هم وجود دارد. اما گرانی ها جلوی این امر مبارک و روح نواز را می گیرد و مردم توان خرید کتاب و نشریه ندارند.

  1. علل مختلف گرانی کاغذ: در بیش از یک هفته ی گذشته بحث گرانی کاغذ دوباره بالا گرفته است؛ گرانی که فقط دامن ناشر کتاب و صاحب امتیاز روزنامه و مجله را نمی گیرد و در نهایت باعث کوچک شدن سبد فرهنگی مردم می شود.طبق اظهارات کارشناسان بازار کاغذ و صنعت، قضیه گرانی کاغذ و ضربه مهلک آن به نشر مطبوعات و کتاب، عدم تخصیص ارز مبادله به کاغذِ وارداتی است و بالا رفتن بیش از حد قیمت دلار نیز در این امر نقشی پررنگتر ایفا می کند. عواملی همچون احتکار و خرید مقدار تناژ بالا از کاغذ موجود در بازار توسط چند روزنامه تهران، افزایش نرخ تعرفه واردات کاغذ، نبود حمایت خوب توسط وزارت ارشاد و… از جمله دلایل این گرانی و نیل به رکود و تعطیلی نشریات کشور شده است.
  2.  کاهش صفحات و کیفیت نشریات: هرچند مسئولین امر و خود وزیر محترم فرهنگ و ارشاد در سخنان اخیر خود، بر پایین آمدن قیمت کاغذ و اختصاص ارز مبادله ای تاکید دارد اما تاکنون هیچ نشانه ی عملی از آن مشاهده نمی شود. نشریات مستقل و خارج از حمایت های خاص دولتی، نیمه دولتی ویا زیرنظر کارتل های اقتصادی و رانتی و حزبی، و مخصوصا نشریات منتشره در استانها چاره موقت و کوتاه مدت برای مبارزه با گرانی کاغذ را کم کردن تعداد صفحات خود و همچنین پایین آوردن کیفیت چاپ پیش بینی کرده اند.
  3.  یک پیشنهاد به همکاران مطبوعاتی: کمپین «یک ماه بدون کیوسک» تشکیل دهید!
    “یک هفته بدون کیوسک” عنوان کمپینی است که از هفته‌ی گذشته در بعضی از استانهای کشور و در اعتراض به افزایش ۵۰درصدی قیمت کاغذ توسط اهالی رسانه های مکتوب استانها راه‌اندازی شده است؛ در صورت عدم توجه دولت و وزارت ارشاد اسلامی بر حمایت های خود از نشریات چاپی و پایین نیامدن قیمت کاغذ، اجرای همگانی این کمپین در سطح همه شهرهای آذربایجان غربی و عدم انتشار در طی یک ماه،‌ بهترین راهکار موجود است! هرچند به نظر می رسد سود رانتخواران از این محل بیش از آن است که با هیاهوی رسانه ای پا پس بکشند!
  4. دولت ورود کند: در گیر و دار مباحث مربوط به تبعات گرانی کاغذ بر رسانه های مکتوب، نگاه ها به سمت دولت است. بطوریکه بسیاری از کارشناسان حوزه رسانه، دخالت های متناقض دولت در این حوزه را مهمترین عامل بی ثباتی حوزه نشر می دانند. مداخله دولت در بازار کاغذ و دیگر اقلام مرتبط با نشر روزنامه و کتاب، شکل گیری گروههای ذینفع متصل به قدرت در امر کاغذ، محدودیت آزادی مطبوعات و اختلال در کار نشر را رقم می زند.

دولت و منحصرا معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد با اتخاذ سیاست های کمتر مداخله جویانه و حمایتی صرف می تواند نشریات مکتوب را از این وضعیت عبور داده و مطبوعات خصوصی و مستقل را احیا کنند. قطع یقین حذف تعرفه گمرکی، حذف مالیات ارزش افزوده، اختصاص ارز مبادله ای برای فعالان صنعت چاپ و نشر و مجوز واردات کاغذ برای فعالان مطبوعاتی از جمله راهکارهای مناسبی است که می تواند بازار کاغذ را از وضعیت کنونی در سراسر کشور خارج کند.

در صورت عدم توجه و حل نشدن مشکلات این صنف اساسی و مهم کشور، بطور حتم تبعات منفی ناشی از بی ثباتی در حوزه فرهنگ و هنر به عدد و رقم خلاصه نخواهد شد و آسیب ناشی از کاهش چاپ کتاب و روزنامه و مجله در جامعه وحشتناک ترخواهد بود!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا