سرخط خبرهای سازمان

نکاتی پیرامون سیره دینی امام خمینی, محمدرضا بزمشاهی


در سالروز ارتحال امام خمینی در شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بحثهایی یک‌سویه و اکثرا احساسی درباره شخصیت ایشان مطرح میشود. اکثر این مباحث نوعی تصفیه حساب
با شرایط موجود است و بیشتر سعی میکنند یک مقصر برای همه نارسائیهای موجود در کشور بیابند و چه دیواری کوتاهتر از بنیان‌گذار جمهوری اسلامی!

اکثر این نوشته ها که عنوان نقد نیز بر خود نهاده اند بیشتر عقده‌گشائی است که با روش معروف و موفق “چسب و قیچی” انجام می گیرد. برخی از نقدها نیز بدون در نظر
داشتن شرایط زمان و مکان نگاشته می شود و در این میان نقد علمی و منصفانه کالائی است که کمتر یافت می‌شود. نکته ای که در حاشیه این مبحث به عرض میرساند اینکه عده
ای از همین منتقدان و مخالفان مبنای موضع‌گیری خود را سخنان مرحومین آیه الله منتظری و مهندس سحابی می دانند در صورتی که این دو بزرگوار تا آخر حیات خود از امام
خمینی به نیکی یاد می کردند و حتی در اکثر موارد لفظ “امام” را برای ایشان به کار می بردند. شگفتا که برخی با تمسک به سخنان این بزرگان توهین و جسارت به امام خمینی
را برای خود موجه می دانند!

در این نوشته بر آنم تا چند نکته از سیره دینی و مذهبی امام خمینی را بیان دارم:

رؤیا‌ستیزی:

یکی از ابزارهای القاء فکر خویشتن به مخاطب تمسک به رؤیا و خواب دیدن است که در اقشار مختلف شایع است. این روش می تواند به تراشیدن فضیلت برای افراد، تغییر در
تصمیمات افراد و تخریب شخصیت برخی افراد منجر گردد. حضرت امام هیچگاه به اطرافیان خود اجازه طرح اینگونه رؤیاها را نمیدادند چرا که این سخنان ادعای شخصی است و قابل اثبات نیست. حتی در یک مورد فرزند ایشان مرحوم مصطفی در جمعی گفت که من خواب دیده ام در مجمعی علمای گذشته حضور داشتند و شما هم وارد آن جمع شدید و همه به احترام شما برخاستند امام با ایشان برخورد لفظی شدید کرده و مانع از بیان اینگونه مطالب شدند.

عدم اتکاء به استخاره:

با اینکه بسیاری از متشرعین برای انجام کارهای خود که با ابهام مواجه هستند اقدام به استخاره می کنند که بهترین نوع آن تفإل به قرآن است، که ابتدای یک صفحه را
خوانده و معنای آن را ملاک عمل خود قرار دهند. اما آنچه از سیره عملی امام خمینی نقل شده نشان می دهد ایشان نه در مسائل کشوری و نه در مسائل شخصی از این روش استفاده
نمیکردند و حتی در آخرین سیر درمانی نیز اقدام به استخاره ننموده و به صرف نظر تیم پزشکی مراحل درمانی و عمل جراحی را آغاز کردند.

نماز بدون تکلف:

دو فایل صوتی از نماز جماعت امام خمینی موجود است ، یکی نماز صبح و دیگری نماز مغرب و عشاء . با دقت در این دو فایل صوتی مشاهده می کنیم که برخلاف بسیاری از متشرعین این نماز بدون تکلف است ، نه با لحنی آواز‌گونه و محزون قرائت می شود ، نه مستحبات غیر متعارف در آن عمل می شود،  نه تلفظ حروف به شیوه متکلفانه و با رعایت تمام قواعد تجوید زبان عربی انجام می گردد. نمازی معمولی در حد متعارف مؤمنین بدون زحمت در خواندن جملات و کلمات این تمامی نماز امام است در حضور جمع!

پرهیز از گعده های مذهبی:

در زمانی که امام خمینی در مصدر حکومت بود و موقعیت مناسبی داشت تا محافل مذهبی را با حضور خویش راه اندازی کند و در این محافل عده ای هم به طور حرفه ای مجلس‌گردان شوند . اما ایشان چنین رویه ای نداشت و تنها حضور ایشان در محافل مذهبی در روز عاشورا بود که آن هم حد اکثر نیم ساعت و با روضه‌خوانی مرحوم کوثری بود و دیگر هیچ محفل مذهبی و هنری با حضور ایشان تشکیل نمی شد.

 دوری از تنسکات مذهبی:

در محافل دینی برخی موارد اختراع می‌شود و چنان بر آنها اصرار میگردد که پس از چندی گمان میرود جزء اصلی دین است. از این دست می‌توان به اعتکاف در ماه رجب اشاره
کرد و با اینکه هیچ تصریحی به آن نیست ولی چنان در محافل حوزوی به آن عمل میشود که گویا امری واجب است. امام خمینی در دوران جوانی نیز به این سنت عمل نمیکرده و
آنگونه که مرحوم آیه الله منتظری از قول ایشان میگوید یک بار در همان ایام بساط سماور و چای را برپا کرده بود که طلاب به نحوی واکنش نشان دادند که گویا در ماه رمضان روزه‌خواری میکند.

در تحریر الوسیله نیز آورده است که اعتکاف در تمامی ایام سال به غیر از ایامی که روزه حرام است قابل انجام است و بهترین ایام برای اعتکاف دهه سوم ماه رمضان است.

آنچه گفته شد بخشی از سیره دینی و مذهبی امام خمینی بود بیان نکات مثبت و نقد منصفانه شخصیت امام خمینی میتواند راهنمای نسل کنونی برای حرکت به سوی آینده و
درس گرفتن از اشتباهات گذشته باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا