سرخط خبرهای سازمان

بوی باران+/ شاخص های ارتباط موثر

 

شاخص های ارتباط موثر؛ جادوی تکنیک “هفت C” در ارتباطات

مترجم: بهفر بهشتی

تصور کنید که معمولا در طول روز با چند نفر ارتباط برقرار می کنید. نامه ای می نویسید، جلساتی تشکیل می دهید، در همایشی شرکت می کنید، گزارشی آماده می کنید و یا در مناظره ای حاضر می شوید و …
و این لیست ادامه خواهد داشت.
معمولا در طول روز زمان زیادی را صرف ارتباط با دیگران می کنیم و همیشه این سوال را از خود می پرسیم که چگونه می توانیم خود را برای یک ارتباط روشن و اثربخش اماده کنیم؟

تکنیک “هفت C” پاسخیست برای این سوال و چک لیستی است که شما را مطمئن می کند که جلسات، نامه ها، سمینارها، گزارش ها و ارائه های شما به صورت واضح و اثربخش انجام پذیرد و مخاطبان به خوبی پیام شما را دریافت کنند.

“هفت C” عبارت است از:

  1. واضح و روشن(clear)
    قبل از اینکه بنویسید یا با افراد صحبت کنید، هدف خود را به روشنی مشخص کنید. هدف از برقرای ارتباط و ارسال پیام چیست؟
    اگر درباره ی هدفتان مطمئن نباشید، مخاطب تان نیز مطمئن نخواهد شد.
  2. مختصر(consise)
    زمانی که پیام تان را مختصر می کنید، تمرکز شما برروی هدفیست که مشخص کرده اید. مخاطب، حوصله و علاقه ندارد که شش جمله بخواند(بشنود) زمانی که شما می توانید پیام تان را در سه جمله بیان کنید.
    معمولا می توانید صفات، مضاف، قیود و افعال غیر ضروری را حذف کنید.
    مانند:
    “برای مثال”، “شما مشاهده می کنید”، “قطعا”، ” اساسا “، “عینا”، ” منظور من این است” و…
    آیا از جملات غیر ضروری استفاده می کنید؟
    آیا نکته ای را از راه های مختلف تکرار می کنید؟
    همه ی این موارد باعث خسته کننده شدن پیام خواهد شد.
  3. محکم(concrete)
    Concrete در لغت به معنی بتن و استعاره از محکم و جامد بودن است. زمانی که پیام شما محکم باشد تصویر واضح با جزئیات ضروری در ذهن مخاطب شکل خواهد گرفت مانند لیزر متمرکز و اثربخش.
  4. صحیح(correct)
    زمانی که پیام شما از نظر دستوری، املایی و تلفظ صحیح باشد، حسِ خوبِ مهم بودن به مخاطب دست می دهد و همچنین نشانگر سطح بالای دانش و اموزش شما خواهد بود. دقت کنید که نام ها و عناوین صحیح بیان شود. این مورد به خصوص در پیام های نوشتاری بسیار مهم است. قبل از ارسال پیام حتما یکبار آن را چک کنید.
  5. مرتبط و متصل(coherent)
    زمانی که جملات شما مرتبط باشد، منطقی به نظر می رسد. همه ی نکات باید مرتبط با موضوع اصلی بوده و لحنی ثابت و پایدار در پیام تان جاری باشد.
  6. کامل باشد(complete)
    در یک پیام کامل، مخاطب هرآنچه نیاز دارد را دریافت می کند. تنها زمانی که پیام شما کامل باشد مخاطب واکنش نشان خواهد داد.
    پیام شما باید شامل اطلاعات مرتبط مانند نام، تاریخ، زمان، مکان و… مشخص باشد.
  7. مؤدبانه(courteuse)
    ارتباطی مؤدبانه است که دوستانه، صادقانه و با کمال احترام باشد. پیام شما نباید شامل توهین های پنهان، کنایه و با لحن تهاجمی نسبت به مخاطب باشد. قبل از هرچیز شما باید نیازها و نظرات مخاطب را بررسی کنید.

منبع: https://www.mindtools.com/pages/article/newCS_85.htm

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا