سرخط خبرهای سازمان

سخنی اجتماعی با شهردار جدید اصفهان| امان اله باطنی

 

نهاد شهرداری بعنوان یک دولت شهر نقش اجتماعی بسیار مهمی را میتواند در شهر ایفا نماید ، این نهاد بواسطه ماهیت اجرایی و خدماتی خود می تواند به مراتب عملگراتر از دیگر نهادها به مقوله اجتماعی ورود پیدا کند.
نگاشته پیش رو سخنی با شهردار جدید اصفهان از منظر اجتماعی ست و کارویژه های اجتماعی که شهردار بعنوان رئیس دولت شهر می تواند در شهر انجام دهد.

حقیقت آنست که میانگین سنی اصفهانی ها حدود ۳۴ سال برآورد میشود و میانه سنی در اصفهان ۳۳ سال می باشد ، بعبارتی نیمی از جمعیت اصفهان بالای ۳۳ سال هستند.

از طرف دیگر امروز در اصفهان سن ازدواج برای پسران ۲۵ تا ۲۹ سال با میانگین ۲۸ سال و در دختران ۲۲ تا ۲۵ سال با میانگین ۲۴ سال ثبت می‌شود و اگر میانه سنی را در اصفهان ۳۳ سال در نظر بگیریم یعنی نیمی از جمعیت اصفهان از سن ازدواج گذشته اند و آمار دیگری حاکی از این است که ۷۱ درصد جمعیت اصفهان جمعیت کار است.

این آمار نشانه آن است که در حال حاضر مسئله مهم تر از ایجاد اشتغال و ازدواج در اصفهان تثبیت اشتغال و ازدواج می باشد.
وقتی که بدانیم در سالهای گذشته ۱۵ درصد کارگران صنعتی در اصفهان تعدیل شده اند و به ازای هر ۱۰ ازدواج در اصفهان ۳ طلاق ثبت شده و به طور متوسط روزانه در این شهر ۴۳ ازدواج و ۱۳ طلاق ثبت می گردد.
خروجی این آمار از دو ضرورت اجتماعی پرده بر می دارد که نهاد شهرداری قطعا می تواند برای این ضرورت اجتماعی برنامه ریزی کند و آن را مورد توجه قرار دهد.

 

ضرورت اول : تثبیت اشتغال

کارشناسان اقتصادی بر این باورند که اصفهان با ۸۰۰۰ واحد صنعتی و ۶۰۰ معدن بخاطر دو معضل خشکسالی و آلودگی هوا ظرفیت بارگذاری صنعتی بیش از این را ندارد لذاست که در این شهر اقتصاد صنعتی ناخودآگاه رو به افول رفته است ، از طرف دیگر وضعیت اقتصاد بازار نیز در اصفهان با توجه به سرانه بسیار بالای واحدهای صنفی مناسب نیست ، شایان ذکرست که در تهران به ازای هر ۳۴ نفر یک واحد صنفی و در اصفهان به ازای هر ۱۲ نفر یک واحد صنفی وجود دارد و این نشانه رقابتی فرساینده در بازار اصفهان است که این رقابت فرساینده خود را در قالب آمار شکایت های صنفی نشان میدهد ضمن آنکه شاخص های رضایت شغلی و نیز شاخص های امنیت شغلی را در اصفهان پایین می آورد و همین منجر به عدم ثبات شغلی و تغییر متداوم شغلی می شود.

خروجی برخی آمار در اصفهان حاکی ست که ۹۲ درصد جمعیت بالای ۶ سال باسوادند و ۵۱ درصد جمعیت بالای ۱۸ سال دارای حداقل مدرک دیپلم هستند در حالیکه تنها ۲۵ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال دارای تحصیلات عالی دانشگاهی هستند و این نشان میدهد ۷۵ درصد جمعیت بالای ۲۰ سال اصفهان دارای مدرک دیپلم و پایین تر هستند .
اغلب این افراد در همان مراحل اولیه جذب بازار می شوند و شاید به همین خاطرست در اصفهان ما به ازای هر ۱۲ نفر یک واحد صنفی داریم و ترافیک واحدهای صنفی در این شهر بسیار بالاست.
لذاست که اصفهان نیاز به تثبیت فضای کسب و کار دارد.

نهاد شهرداری می تواند به تثبیت فضای کسب و کار در اصفهان کمکی شایان نماید و با ایجاد توسعه مشارکتی هم توسعه شهری را هویتمند تر کند و هم به رونق و ثبات فضای کسب و کار کمک کند.

و اما تثبیت فضای کسب و کار چیست ؟

 

صاحب نظران مختلف ، مراحل ایجاد و توسعه کسب و کار های کوچک را در قالب های متعددی تقسیم بندی کرده اند :

۱ – مرحله ی ایجاد کسب و کار:
مرحله ی اول شامل فعالیت های مرتبط با شکل گیری اولیه کسب و کار است. در مرحله ی آغازین ، فرآیند کارآفرینانه ایجاد شده و خلاقیت مورد نیاز است. برای انباشت و کسب منابع مالی و غیر مالی ، به خلاقیت ، ارزیابی و شبکه سازی است . در این مرحله؛ هدف کلی، ماموریت و جهت کسب و کار در قالب استراتژی کار آفرینانه مشخص می شود.

۲ – مرحله ی شروع کسب و کار:
در این مرحله، فعالیت های لازم برای ایجاد برنامه ی رسمی کسب و کار، جست و جوی سرمایه، انجام فعالیت های بازاریابی و ایجاد تیم کارآفرینانه ی موثر انجام می گیرد.

۳ –مرحله رشد:
این مرحله نیازمند تغییرات مهمی در استراتژی کارآفرینانه است. زیرا اگر رقبا و دیگر نیروهای بازار ، مشغول ایجاد تغییر و تحول در استراتژی های خود هستند و چالش های جدیدی پیش روی کسب و کارها قرار می گیرد . در این مرحله، رشد و انتقال از رهبری انفرادی کارآفرینانه به رهبری تیم گرای مدیریتی مطرح است .

۴ – مرحله ی تثبیت کسب و کار:
این مرحله هم نتیجه ی شرایط بازار و هم تلاش های کارآفرینان است. در طول این مرحله، رقابت شرکت ها و بی تفاوتی مشتریان نسبت به کالا ها و خدمات کارآفرینان افزایش می یابد و بازار اشباع می شود. علاوه بر آن ، میزان فروش کسب و کار، حالت ثابتی به خود می گیرد و شرکت باید در مورد سه تا پنج سال آینده ی خود برنامه ریزی کند و نوآوری برای موفقیت آینده کسب و کار حیاتی است.

۵ – مرحله نوآوری یا افول:
شرکت هایی که به نوآوری توجه نمی کنند، سرنوشتی جز نابودی نخواهند داشت. شرکت هایی که از نظر مالی موفقیت داشته اند، اغلب تلاش می کنند تا شرکت های نوآورانه ی دیگر را صاحب شوند و بدین طریق از رشد خود اطمینان یابند . همچنین تعدادی از شرکت ها، تولید محصولات یا خدمات جدیدی را دنبال می کنند.

همانطور که در این چرخه شاهد بودیم برای تثبیت فضای کسب و کار نیاز به نوآوری و ایجاد ارزش افزوده در نهاد شغلی ست و استارت آپ ها می توانند زمینه ساز این نو آوری باشند.
بنابراین شهرداری می تواند با بهره گیری از ظرفیت های اتاق بازرگانی برای فراگیر شدن استارت آپ ها در اصفهان زمینه سازی کند و این استارت آپ ها را در فرهنگ شغلی اصفهانی ها جا بیاندازد.
این کارویژه نیاز به فرهنگ سازی شغلی دارد و شهرداری می تواند در این زمینه به اشتغال اصفهان کمکی شایان نماید .
ضمن آنکه توسعه پایدار شهری در اصفهان و نیز اشباع اقتصاد صنعتی و به نوعی اقتصاد بازار در اصفهان ضرورت های توجه به دو ظرفیت ویژه اقتصادی را در اصفهان افزون نموده است و این دو ظرفیت ویژه بی تردید اقتصاد دانش بنیان و اقتصاد هنر است.

 

ضرورت دوم: تثبیت ازدواج

در سالهای گذشته فرهنگ سراهای اصفهان اقدامات مثبتی را برای ارتقای کیفیت زندگی در اصفهان انجام داده اند و سعی نموده اند به مقوله اموزش توجه ویژه ای داشته باشند اما به نظر می رسد در اصفهان بیش از هرچیز نیاز به تثبیت نهاد خانواده باشد و تثبیت نهاد خانواده نیاز به کار فرهنگی بر روی سبک زندگی و فرهنگ سازی در این مورد دارد.
طبق برخی آمار پیش از این، فاصله ازدواج و طلاق ۵ تا ۷ سال بوده اما امروز به ۳ تا ۵ سال کاهش یافته است و اگر میانگین سن ازدواج را برای پسران ۲۸ سال و برای دختران ۲۴ سال در نظر بگیریم نهادهای فرهنگی در شهر باید برای مردان ۳۱ تا ۳۳ ساله و نیز زنان ۲۷ تا ۲۹ ساله که در سن اوج تنش های طلاق قراردارند برنامه فرهنگی داشته باشند.
ضمن آنکه طبق برخی دیگر از آمار بالاترین درصد جمیعتی را در اصفهان افراد ۳۰ تا ۴۴ ساله تشکیل می دهند و عملا ۱۳٫۹ درصد زنان و مردان اصفهانی در این رده سنی قرار دارند و فرهنگ سازی برای تثبیت ازدواج با امعان نظر به تنش های موجود در این مرحله از زندگی نیز بسیار مهم است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شدخانه های ضروری نشانه گذاری شده است. *

*

بالا