به گزارش گروه خبر خبرگزاری برنا، حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رییسی در حاشیه همایش سراسری قضات دادسرای عمومی و انقلاب تهران درباره آخرین وضعیت پرونده حادثه مهاباد گفت: در مهاباد حادثه‌ای اتفاق افتاد که دادستان این شهر و دادگستری استان و همچنین دستگاه انتظامی و امنیتی کار را به لحظه دنبال کردند اما نکته‌ای که در رابطه با قضیه مهاباد وجود دارد این است که حادثه‌ای اتفاق افتاد و بلافاصله دشمنان بعد از این حادثه در آن دمیدند. ماهواره‌ها و شبکه‌ها در فضای مجازی در رابطه با تحریک احساسات مردم اقدام کردند و با اشاعه دروغ مطالبی را گفتند که چه نسبت به اصل وقوع و چه نسبت به مسائل بعدی صحت ندارد و آن را به یک بحران شهری تبدیل کردند.

رییسی افزود:‌ به نظرم می‌رسد که مردم و جوانان ما باید بدانند که دشمنان ما از یک مساله جزئی و حوادثی که در هر شهر و ساختمانی ممکن است اتفاق بیفتد دنبال این هستند که افکار عمومی را جریحه‌دار و آن را به یک مساله اساسی تبدیل کنند.

دادستان کل کشور گفت: البته این به معنای برخورد نکردن نیست، چنان‌چه متهمین این قضیه شناسایی شدند ولی تبدیل کردن آن به یک بحران شهری کار شبکه‌های ضد انقلاب در فضای مجازی و ماهواره‌هاست.

وی افزود: البته من باید از مردم هشیار مهاباد تشکر کنم که در مقابل فتنه‌ای که شبکه‌های ضد انقلاب ایجاد کردند با هشیاری و بصیرت توانستند این قضیه را مهار و امنیت شهر را به طور کامل برقرار کنند.

رییسی با بیان این‌که «حتما بنا داریم با مسببین این حادثه برخورد کنیم» گفت: افرادی در این رابطه بازداشت شدند و نتیجه قضیه از طریق سخنگوی قوه قضاییه به اطلاع عموم خواهد رسید.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دستگاه قضایی در زمینه برگزاری انتخابات مجلس گفت: من به دست‌اندرکاران، مجریان، ناظران، کاندیداها و طرفداران آن‌ها توصیه به رعایت اخلاق و قانونمداری دارم. کشور ما کشور انتخابات است و اگر همه خود را موظف به اجرای قانون بدانند این امر می‌تواند یک انتخابات آرام، پرنشاط و قانونمند را رقم بزند اما اگر خدایی نکرده کسی به خود اجازه بدهد حریم قانون و اخلاق را زیر پا بگذارد اولین متضرر خود او خواهد بود.

دادستان کل کشور گفت: اگر اخلاق و قانون رعایت شود سر و کار کسی به قوه قضاییه نخواهد افتاد و برای خود ما نیز بهتر است که پرونده‌ای در این رابطه تشکیل نشود.

رییسی در پاسخ به سوالی درباره اختلاف نظر دولت و قوه قضاییه درخصوص فیلترینگ نرم‌افزارهای ارتباطی گفت: برای همه ما روشن است که حتما باید از فناوری اطلاعات و فضای ارتباطی در جهت تسهیل امور و علم و فناوری استفاده کنیم. اما در مقابل این استفاده به حق برخی بدخواهان زمینه را برای القای شبهه، فساد، تهدید امنیت روانی و خانوادگی ایجاد کردند.

رییسی با بیان این‌که «فضای سایبر باید از هرگونه ناامنی مصون باشد» گفت: اگر ما بارها در این خصوص تاکید کرده‌ایم به خاطر اهمیت موضوع بوده است. امروز مدیریت فضای مجازی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است که دولت محترم باید در این رابطه پیش‌قدم شود.

دادستان کل کشور در پاسخ به این سوال که آیا فیلترینگ این نرم افزارها انجام می‌شود؟ گفت: ما دنبال این موضوع هستیم و تاکید هم کرده‌ایم اما اراده‌ای که در عمل خود را نشان دهد را شاهد نبودیم.

 

مخابرات تلگرام را مسدود کرد

شرکت مخابرات درخدمات اینترنتی خود سرویس پیام رسان تلگرام را در برخی از نقاط استان تهران و برخی استانها بدون اطلاع قبلی مسدود و از دسترس کاربران خود خارج کرد.

کاربران این شرکت از حوالی ظهر روز گذشته درموبایل و کامپیوترهای خود با صفحات غیر فعال برنامه تلگرام رو به رو شده و موفق به استفاده از این برنامه نشدند.

انسداد و حذف برنامه تلگرام توسط شرکت مخابرات درحالی است که سایر شرکت های خدمات دهنده اینترنت این سرویس را همچنان و بدون اختلال به کاربران خود ارائه می دهند.

انسداد و غیر فعال کردن برنامه تلگرام از سوی شرکت مخابرات بلافاصله با واکنش و انتقاد انبوهی از کاربران اینترنت این شرکت قرار گرفت و آن ها در شبکه های مجازی و سایرکانال های ارتباطی مراتب اعتراض خود را اعلام کردند.

تلگرام از جمله اپلیکیشن های پیام رسان در فضای مجازی است که به دلیل ویژگی و قابلیت های برتر از جمله سرعت، امنیت، فضای ذخیره سازی و تنوع درپلت فرم ها و باز بودن متن با استقبال زیادی کاربران شبکه های اجتماعی قرار گرفته به گونه ای که به ویژه درماه های اخیر خیل عظیمی از کاربران از سایر پیام رسانها از جمله وایبر به سوی این برنامه کوچ کردند.

تلگرام که یک پروژه‌ی متن‌ باز است خیلی زود توانست به یکی از اپلیکیشن‌های محبوب کاربران تبدیل شود و این محبوبیت تا حدی رسیده که تلگرام در وبلاگش اعلام کرد که بیش از ۵۰ میلیون کاربر فعال دارد و روزانه بیش از یک میلیارد پیام در سرورهایش رد‌ و‌ بدل می‌شود.

فارغ ازاقدام جدید و یک سویه شرکت مخابرات که خود به تنهایی موج نارضایتی کاربران از این شرکت را دامن زده در ارزیابی کلی هم نقد و انتقادات زیادی به عملکرد و خدمات این شرکت در میان مردم و مسوولان وجود دارد.

نحوه ارائه و پایین بودن کیفیت خدمات این شرکت در سال های اخیربه طور فزاینده موحب نارضایتی و روی گردانی مردم و مشترکان از این شرکت شده است.

این شرکت با وجود دریافت پول های کلان از مردم و تحمیل هزینه های اضافی به آنان خدماتی در شان آن ها ارائه نمی دهد و در بسیاری از بخش ها به ویژه در بخش خدمات پشتیبانی با مشکلات و نابسامانی های بسیاری رو به رو است.

نظام پشتبانی این شرکت موسوم به “۲۰۲۰” در رفع مشکلات اینترنتی و پاسخگویی به کاربران به قدری آزار دهنده است که نوبت های من درآوردی آن در دنیای پیشرفته امروز کارکردهای کل این مجموعه را زیر سوال برده و به شدت به جایگاه آن لطمه زده است.

دراین سیستم به اصطلاح خودکار بسیاری از مردم و مشترکان اینترنت برای رفع ساده ترین مشکل خود باید ساعت ها پشت خط معطل بمانند تا کسی از آن سوی تلفن آن هم به صورت مبهم و منقطع پاسخ دهد و رفع مسوولیت کند.

منبع: موبنا